SoalanSAYA ingin bertanya adakah haram di sisi Islam melukis gambar sama ada hidup atau tidak hidup। Ada sesetengah pendapat berkata jika kita melukis sesuatu gambar tanpa sebarang tujuan melainkan belajar, gambar yang kita lukis itu di akhirat kelak akan meminta nyawa dengan kita. Adakah betul perkara itu?
JawapanPersoalan berkaitan dengan melukis gambar dan hukumnya para ulama mempunyai pandangan yang berbeza। Ini disebabkan cara nas yang menghalang melukis gambar itu mempunyai beberapa tafsiran. Setiap tafsiran disandarkan kepada alasan yang dilihat itulah maksud nas itu.
Dalam hal ini ada sebuah hadis yang menerangkan, bahwa Jibril a.s. pernah minta izin kepada Nabi SAW untuk masuk rumahnya, kemudian kata Nabi SAW kepada Jibril as: "Masuklah! Tetapi Jibril menjawab: Bagaimana saya masuk, sedang di dalam rumahmu itu ada cadar dinding yang penuh gambar! Tetapi kalau kamu mahu terus menggunakannya, maka putuskanlah kepalanya atau potonglah untuk dibuat bantal atau buatlah tikar (tikar lantai)". (Riwayat Nasa'i dan Ibnu Hibban)
Oleh yang demikian apabila Aisyah mendapati kemarahan pada wajah Nabi SAW disebabkan cadar dinding yang bergambar, lalu Aisyah memotong cadar tersebut kemudian dijadikannya dua, iaitu potong dua sehingga objek dalam cadar itu tidak lagi sempurna।
Dalam hadis Rasulullah SAW, baginda bersabda yang bermaksud: Sesungguhnya tuan punya gambar ini akan disiksa pada hari kiamat lalu akan dikatakan kepadanya: "Hidupkan barang yang jadikan, dan sesungguhnya para Malaikat tidak akan masuk rumah seseorang itu itu selagi mana di dalamnya ada gambar (patung)". (riwayat al-Bukhari)
Dalam kebanyakan hadis yang disebut di dalamnya kalimah (suroh) yang bererti gambar yang dimaksudkan dalam kebanyakan hadis ialah patung yang dibuat dengan tangan। Membuat atau memahat patung adalah haram dan hal ini disepakati oleh para ulama.
Dalam masa yang sama ada juga hadis yang membawa maksud gambar yang dilukis.
Membuat atau memahat patung adalah haram dan hal ini disepakati oleh para ulama.
Misalnya Urwah, dia bersandar pada lapik sandaran yang bergambar, di antaranya gambar burung dan orang lelaki। Kemudian Ikrimah berkata: Mereka memakruhkan gambar yang dilukis (patung) sedang ia yang dipijak kaki, misalnya di lantai, bantal dan sebagainya, mereka menganggap tidak apa-apa.
Satu hal yang tidak diragukan lagi, bahawa semua persoalan yang berkaitan dengan gambar dan menggambar, yang dimaksud ialah gambar-gambar yang dipahat atau dilukis.
Dalam ledakan dan percambahan teknologi yang semakin canggih gambar dihasilkan dengan pelbagai cara, dengan melukis menggunakan pelbagai software yang boleh didapati di pasaran। Jadi adakah hukumnya sama? Seperti yang dijelaskan dalam hadis-hadis yang sahih mengenai hukum melukis?
Adapun masalah gambar yang diambil dengan menggunakan kamera dihukum harus. Ini kerana persoalan mengambil gambar melalui kamera dilihat lain dari melukis secara klasik.
Jelasnya persoalan ini adalah seperti apa yang pernah difatwakan oleh Mufti Mesir, Sheikh Muhammad Bakhit: "Bahawa fotografi itu adalah merupakan penahanan bayangan dengan suatu alat yang telah dikenal oleh ahli-ahli teknik। Cara semacam ini sedikitpun tidak ada larangannya".
Subjek gambar yang diharamkan
Yang sudah pasti, bahawa subjek gambar mempunyai pengaruh soal haram dan halalnya. Misalnya gambar yang subjeknya itu menyalahi akidah dan syariat serta tata kesopanan agama, adalah haram secara sepakat dari kalangan para ulama.
Oleh kerana itu gambar-gambar perempuan tidak berpakaian ataupun setengah bogel, dinampakkannya bahagian-bahagian anggota khas wanita dan tempat-tempat yang membawa fitnah।
Ibnu Abbas meriwayatkan: Sesungguhnya Rasulullah SAW pada waktu tahun penaklukan Mekah melihat palung-patung di dalam Baitullah, maka ia tidak mau masuk sehingga ia menyuruh, kemudian dihancurkan. (riwayat Bukhari).
Tidak diragukan lagi, bahawa patung-patung yang dimaksud adalah patung yang dapat dinilai sebagai berhala orang-orang musyrik Mekah dan lambang kesesatan mereka di zaman-zaman dahulu।
Adapun minat seseorang yang ingin melukis dengan niat belajar adalah harus dari sudut hukumnya. Ada yang belajar melukis sekadar belajar tidak lebih dari itu. Ada yang belajar untuk menjadikan kerjaya dalam hidup, dalam mencari rezeki. Namun adalah lebih baik keluar dari perkara khilaf (perselisihan) dan ambil perkara yang tiada diperselisihkan. Yang diperselisihkan oleh ulama ialah dalam persoalan melukis gambar makhluk yang bernyawa.
Lebih baik melukis gambar-gambar yang subjeknya pemandangan seperti pemandangan laut, air terjun, gunung ganang dan sebagainya. Dengan demikian terhindar daripada perselisihan ulama.
Hukum melukis gambar
Posted by : Boy Azwar Azhar on
Thursday, January 1, 2009
|
Etiketter:
Agama
|
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 kommentarer:
Post a Comment