VIL HA DIALOG: Imamen Mehboob-ur-Rehman i en av Norges største moskeer, Islamic Cultural Center, møter VG Nett og understreker at han ønsker dialog med nordmenn. Foto: Lars Akerhaug
Av Lars Akerhaug 28.02.2009 kl. 15:25 Kilde: VG NETT
(VG Nett) Imamen i en av Norges største moskeer er krystallklar på at han ikke vil snikislamisere Norge.
Dette er sharialovgivning
Sharia er islamsk lovgivning som gir rettledning, påbud og forbud til de troende. Sharialovgivning er eneste kilde til lovgivning i Iran og Saudi-Arabia og i varierende grad i bruk i andre muslimske land. Familielovgivningen i mange muslimske land er særlig preget av islamsk lov.
Kilden til islamsk lov er Koranen og fortellingene fra profeten Muhammed sitt live (Sunna)
Det eksisterer flere forskjellige lovskoler og retninger innenfor den muslimske tradisjnen.
Islamsk er en såkalt sedvanerett og er ikke nedfelt, men baserer seg på tolkninger av lovkyndige.
Den lovkyndige innen islams hovedretning sunni-islam kalles en mufti. I sjia-islam, som anvendes i Iran er ayatollahene de øverste lovkyndige.
En fatwa er en domsavsigelse fra en mufti eller ayatollah. Dette kan gi grunnlag for domsavsigelser i en rettssal, avhengig av landets lovgivning.
Sharia gir klare påbud og forbud som anvendes i domstolene, men også moralske og etiske retningslinjer de troende selv må velge om de vil følge.
Ordet Sharia betyr «veien til vannhullet».
Islamic Cultural Center er Norges første moské. Men først i 2009 har trossamfunnet åpnet sin egen moskébygning midt på Grønland i Oslo. Byggingen av moskeen har kostet 70 millioner kroner, og de flyttet først inn i forrige uke.Les om moskéen på deres egne nettsider!(VG Nett er ikke ansvarlig for innholdet på eksterne nettsider.)VG Nett fikk bli med inn i moskébygningen og møtte den pakistanske imamen i moskéen til en samtale om snikislamisering, kjønnsdelt svømmeundervisning og islamsk lov i Norge. Han kom til Norge i 1985, men snakker ikke norsk. Derfor er det en tolk med når vi møter Mehboob-Ur-Rehman (59). - Det er utrolig hvis man tror at noen prøver å snikislamisere Norge. Og det vitner om at de har veldig lite selvtillit, sier imamen om Siv Jensens. Han spør om hva som er beviset på at muslimene forsøker å snikislamisere landet. - Folk får gjøre sine egne vurderinger. Vi har vært her i 35 år, vi har to og tre generasjoner med norsk-pakistanere her. Det betyr at vi trives og at samfunnet er fornøyd med oss, sier han til VG Nett.Budskapet om dialog lyder klart og tydelig fra moskeen i Tøyenbekken i Oslo. Flere ganger i løp av samtalen gjentar den pakistanske imamen at nordmenn og muslimer må samarbeide om å finne løsninger, hvis man møter vanskeligheter og meningsforskjeller. - Jenter og gutter bør ikke være lettkledde sammenEt av spørsmålene som har vært heftig diskutert i den norske debatten om snikislamisering er at enkelte skoler i Oslo har innført kjønnsdelte gymtimer og svømmeundervisning.
MOSKE TIL 70 MILL: Det har tatt flere år og kostet 70 millioner å bygge moskeen på Grønland i Oslo. Foto: Lars Akerhaug Sharialovene er basert på muslimsk fiqh, rettslære. Dette er lover muslimer utarbeidet på 800- og 900-tallet og som fortsatt er i bruk i enkelte muslimske land. Kilden til disse lovene er Koranen, muslimenes hellige bok, og tradisjonen fra profeten Muhammed, som muslimene kaller sunna.- Forholder du deg til sharia når du gir råd?- Jeg tar hensyn til både norsk lov og sharia fordi de ikke er direkte motstridende. Den norske loven gir meg rettigheter som menneske og muslim.Han mener norske institusjoner bør bli flinkere til å løse eventuelle konflikter.- Problemene oppstår gjerne i utdanningsinstitusjonene. De må gi muligheter. Det er lett, det er ikke vanskelig.- Dette er vårt samfunnI gammel tid delte de muslimske ulama, de islamske skriftlærde, opp verden i to deler. «Islams hus», dar al-islam, og «krigens hus», dar al-harb.- Er Norge dar al-islam eller dar al-harb?- Norge er fredens land, dar al-amn. Her er det fred. Dette er vårt samfunn. Vi føler det og våre barn blir født her og føler tilhørighet her.Artikkelen fortsetter.
ISLAMISTISK BEVEGELSE: Imamen i moskeen i Tøyenbekken sier at de ikke har noen formell tilknytning til islamistbevegelsen Jamaat - i - Islami i Pakistan, men at de sprer litteratur fra grunnleggeren Maulana Mawdudi. Bildet viser tilhengere av det politiske partiet som ber fredagsbønn i den pakistanske hovedstaden Islamabad. Foto: AFP Imamene har ofte vært i fokus i den norske debatten om islam og integrering.- Føler du at norske politikere og det norske samfunnet forstår hva en imam er?- Etter revolusjonen i Iran trodde alle at en imam var som Khomeini. Det er jeg ikke, jeg leder bare bønnen i moskeen, sier imamen som understreker at han følger styret i moskeen sine vedtak.- Men de henvender seg til meg for å få råd i religiøse spørsmål.- Vi er såpass heldige at vi har en imam som har en høyere islamutdanning, det gjør det enkelt å spørre han, skyter talsman Ikhlaq Ahmed in.Han sitter ved siden av og følger samtalen mellom imamen og VG Nett.- Snakker litt norsk- Hva synes du om norske politikere som sier at imamer må lære norsk?- Jeg er enig. Norske imamer må lære norsk.- Selv har du vært i Norge siden 1985. Hvorfor har du ikke lært deg norsk?- Jeg snakker litt norsk. Jeg hadde 200-300 timer norskopplæring på Rosenhoff. Jeg sto på listen og fikk et nytt tilbud. Men så fikk jeg ikke mer. Jeg skulle ønske jeg kunne snakke bedre norsk, sier han vi vi sin tolk.
0 kommentarer:
Post a Comment